Monday, January 9, 2012

Starre Voorvork oftewel geen comfort


Vele van jullie rijden waarschijnlijk met een verende voorvork en sommige misschien zelfs met vering voor en achter. Dit allemaal natuurlijk voor meer comfort en betere grip op diverse ondergronden.

Nu zijn er ook veel bikers die kiezen voor geen comfort, dan hebben we het over bikers met een vaste voorvork. Waarom zou je daar voor kiezen denk je dan.
Nou ik heb het ervaren en rijd mijn tweede modder seizoen op mijn modder fiets met vaste voorvork. Deze keuze heb ik gemaakt vanwege de duurzaamheid,verbeteren van rij techniek en het zwaarder maken van je training.
Wat betreft duurzaamheid heb ik geen bewegende delen die ik moet onderhouden wat een groot voordeel is als mijn fiets onherkenbaar onder de modder zit. Ook heb ik mijn rijtechniek ontzettend verbeterd met deze keus omdat ik nu mijn hele lichaam moet benutten om alle klappen op te vangen. Daarnaast heb ik meer gevoel met ondergrond zodat ik weet waar ik grip heb en waar niet. Uiteraard maakt het mijn training wel zwaarder maar daar word ik weer sterker van. Je traint je bovenlichaam namelijk veel effectiever wat ook niet onbelangrijk is bij het mountainbiken.

De mogelijkheden voor een vaste voorvork zijn zwaar staal of licht carbon. Mijn keus ging uit naar klassiek staal met een gebogen vork poot omdat ze dit jaren terug ervaarde als comfort vanwege de buiging. Achteraf zit er wel wat in maar comfortabel is het niet. Veel mountainbikers kiezen voor de carbon variant vanwege gewichtsbesparing. Wel kan ik aanraden monteer zo breed mogelijke banden onder je fiets om nog wat demping over te houden. Bij mij zitten er namelijk Michelin Wildgripper 2.25 banden onder daar kom je echt overal mee doorheen.

No comments:

Post a Comment