Tuesday, October 21, 2014

My way to León + Video

2057 probleemloze kilometers
bedankt stalen ros



In de ochtend verliet ik Oviedo een prachtige stad maar vrij prijzig om lang te blijven.
Een Spanjaard tipte me over León en na wat research zette ik de koers naar deze stad. De avond voor vertrek begreep ik uit de verhalen dat de route wel mee viel met hoogtemeters. 
Mijn Spaans is nog niet uitstekend dus ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. 

Het werd al gauw duidelijk met de bergtoppen die mijn zicht versperde. En de Pajar pas was open voor vandaag, dat betekend dus geen sneeuw. Nee het was tropisch warm. Bij het denken aan een pas weet ik dat het een serieuze opgave moet zijn. Borden van 12 en 13 % boden zich aan en lokale Spanjaarden moedigde me aan. Met mij ging het goed en ik fietste met een grote glimlach verder. 
Na even bij te tanken in een lokale bar kwam ik in gesprek met een Spanjaard die me deze weg uit legde. 
Het laatste stuk liep van 15%  naar 17% en de top zou rond zo'n 1378 meter eindigen.
Op de weg naar boven zag ik dat vrachtwagens het ook niet makkelijk hadden. Twee Spanjaarden stopten met hun bestelbus en boden me een lift aan. Opgeven is voor pussy's schoot door mijn hoofd dit was een spreuk van goede vriend Rob Kaan waar ik altijd fitness trainingen mee deed.
Als je dan alleen vol bepakt die beklimming doet is het heerlijk om noestige brullen te geven. Dat deed ik dan ook en ik had er serieus plezier in. De top was berreikt en ik belde als eerste Rob, na wat noestige brullen kon ik beginnen aan de afdaling. Een wat vlakkere weg langs prachtige ruige bergen deed zich voort en met nog 70 km te gaan naar León vlogen de kilometers voorbij. 

Bij het zien van het 25 km León bord wist ik dat ik er nog niet was aangezien León op 800 meter hoogte ligt. Boven aan deze nieuwe klim kwam ik in gesprek met Charles een Spanjaard uit León. 14 km vertelde hij me alles over deze stad en hij begeleide me dan ook op een rapido tempo de stad in. Later vond ik een jeugdherberg voor Santiago toeristen. De komende dagen gaan de benen in de lucht en neem ik mijn rust. 


No comments:

Post a Comment