Friday, November 7, 2014

#vmadventure Lamares to Amarante to Porto 6&7 november

Afdalen door het grote donkere bos

Lamares to Amarante  5 november

Na een nacht in een groot,leeg en net nieuw hotel werd ik om half 9 verwacht voor het ontbijt. Het ontbijt werd klaar gemaakt in hun restaurant 1,5 km verderop. Nu had ik er al weinig vertrouwen in dat ze er zo vroeg zouden zijn en dat klopte dan ook, alles was nog gesloten. Dus ik maakte buiten gebruik van hun WIFI en bracht zo mijn tijd door. Onder een blauwe hemel maar in de ochtend kou. Half 10 kwamen ze dan ook op dagen, ze zaten er echt mee. Nou gelukkig maak ik me niet zo gauw druk en ben ik al een beetje gewend aan deze zuidelijke cultuur.

Na een goed ontbijt vertrok ik naar Vila Real een stad. Eindelijke een stad met winkels,banken,bedrijven en een grotere bevolking. Na 2 dagen plattelandsleven ben ik daar toch wel even blij mee. Bah vieze stinkende auto's vervuilen deze stad, dus ik zoek rapido de natuur weer op. Mijn GPS zegt dat ik een onverhard pad bereik. Een lokale bewoner blijft even staan kijken hoe ik deze Romeinse steenweg ga bedwingen met deze pak ezel. Dat word lopen maar wat een prachtige locatie. Dit is een rockgarden van wereld formaat ik zie lijnen die ik normaal graag zou afdalen met mijn mountainbike. Boven aan hoop ik geen Portugese honden tegen te komen die mijn elke dag weg blaffen. Aan de top kom ik in gesprek met Jorge Queiros een vriendelijke man die duidelijk ook liefhebber is van fietsen. Met wat Spaans en handgebaren kom ik er achter dat hij een marathonbiker is. Hij bezit ook een prachtig stuk grond verbouwd als familie tuin. De grote gesteente sculpturen zijn natuur verschijnselen volgens hem, het lijken wel hunebedden. Met de bergen in mijn uitzicht weet ik dat ik door moet gaan. Een Portugees dag menu volgt. Nieuwe energie geeft mij de kracht de 1000 m hoge berg te beklimmen. De weg gaat van gebroken asfalt over in onverharde gravel met een prachtig uitzicht over het dal. Boven aan bevind ik me in laaghangende wolken en begin ik stapvoets aan de natte glibberige afdaling. Het water heeft de weg uitgesleten, het doet met terug denken aan de mountainbike vakantie Annecy. Hier kwam ik samen met Thijmen van de Vrede er achter dat sommige omstandigheden zelfs niet geschikt zijn voor een mountainbike. Dus ik besloot lopende de afdaling voort te zetten over de rollende keien.

Dit pad was het zeker waard als je letterlijk over de hele vallei mag uitkijken en je volledig vrij zicht heb. De boomgrens kwam weer inzicht. Het eerste dorp bracht me op een begaanbare weg die me stuurde naar een heerlijk verharde  afdaling richting de stad Amarente. Tijd voor rust en goede voeding om me klaar te maken voor de resterende 55 km naar Porto.


#geen foto geen video het weer was te droevig....

6 November Amarante to Porto

Bij het openen van mijn gordijnen zag de Portugeese buitenwereld er grijs en nat uit. Vandaag stond Porto op het menu. 55 km zou de atstand moeten zijn, al word dat vaak meer.

Eerst moest ik de juiste weg uit Amarante zien te vinden. Het dal uit en dat werd gelijk een warmingup met een  steile klim.
Vervolgens vervolgde ik mijn route over een oude Romeinse weg. Het lag er beter bij dan de Belgische kasseien al moet je wel verekt goed opletten in deze natte en gladde omstandigheden. Mijn regenjas heeft wonderen vericht deze tocht. En vandaag heb ik mijn eerste lekkeband gehad niet slecht als ik zie in wat voor omstandigheden ik hebn gereden.

In Porto kon ik mezelf opwarmen in het PILOT design hostel. Dit is tot nu toe het mooiste hostel ooit en hier blijf ik dan ook de volgende dagen koolhydraten stapelen


No comments:

Post a Comment