Monday, November 17, 2014

#vmadveture Figueira da Foz - Nazare - Peniche day 1&2

#Vmadventure Figueira da Foz - Nazare dag 1

1 van de dingen op mijn lijstje
#Bigwave surfers spotten Praia da Nort Nazare
In de zomer moet Figueira da Foz helemaal top zijn. Nu is het een verlaten badplaats maar wat een prachtig strand. Voordat ik Figueira da Foz verlaat steek ik haar rivier over. Vele schepen verlaten deze rivier en bedwingen hier de oceaan.

Achter me hoor ik een groep wielrenners aan komen. Een Cancelara look a like legt me uit dat ze naar Leiria gaan. Als ik mijn plekje heb gevonden in hun peleton, lift ik een stukje mee. Bij een weg restaurant verlaat ik hun groep en bestel ik een Franceshina. Dit is een heftige Portugeese vlees,kaas en ei tosti waar je de motor draaiend mee houd. Een Portugeese dame brabbelt wat tegen me en geeft met twee kussen. Nee dit is niet de plaatselijke ronde mis maar een oude snoeper.
Ik vervolg mijn weg langs de kust. Prachtige kliffen en gigantische golven volgen. Later strand ik in een eetcafe en bestel ik een hele kip met rijst en groenten. De eigenaar vraag of ik de hele kip wil omdat deze normaal voor twee personen is. Ja hij heeft hier temaken met een uitgehongerde fietser. De na bij gelegen surfshop eigenaar is onder de indruk van mijn mannier van reizen en raakt niet uitgepraat. Hij legt me alles uit over het surfen en de lokale spots. De volgende bestemming is Nazare. In Nazare bezoek ik eerst Praia da Nort.
Ik heb geluk Garret Mcnamara en een duitse bigwave surfer zoeken voor grote golven. Wat een spektakel om deze surfers in samenwerking met de Jetski te zien. In Sieto da Nazare vind ik wat later een pension met zeezicht. Het was weer een dag op en top genieten.




#Vmadventure Nazare - Baleal dag 2 

Mijn nieuwe hangout voor de komende dagen
Maximumsurfcamp Baleal

Vorigjaar trok de foto van Farol da Nazare mijn aandacht. Een op een klif gelegen vuurtoren met op de achtergrond de grootste golf ooit gesurft door Garret Mcnamara.

Farol da Nazare vorigjaar
Biggest surfed wave ever
Dus na het ontbijt zocht ik deze plek op. Een prachtige combinatie een klif boven de oceaan, dit voelt als het einde van de wereld #magisch. De weg terug is een straffe beklimming maar die gaan er nog meer volgen vandaag. Vervolgens bezoek ik de boulevard van Nazare waar duidelijk word dat vishandel een grote factor speelt hier. Enkele toeristen dwalen hier nog rond. Een oude dame probeert aan mij een appartement te slijten voor 20 euro per nacht. Nee, nee ik ga vandaag naar Peniche. Dit moet het Californie zijn van Portugal. Even de fiets aan de ketting, tijd voor een aantal surflessen.
Een steile klim volgt met aan mijn rechterkant: de oceaan en aan mijn linkerkant: de bergen en het platteland. Dit zijn wegen waar ik van hou en ik fiets dan ook op mijn gemakje en geniet volop. Na wat stadjes aan de kust brengt de weg me door dichtbegroeide bossen naar een groot kasteel. Peniche is nog 20 km en in een rechtelijn fiets ik terug naar de oceaan. Via Ferrel bereik ik Baleal een surf mekka. Wat moet Peniche zijn als Baleal deze prachtige sfeer bied. Iets verder kom ik in het wat minder spectaculaire Peniche. Een man uit Oostennrijk adviseert me een Surfcamp. Een hostel inclusief surflessen en materiaal. Samen met hem fiets ik terug naar Baleal. Hier word ik vriendelijke ontvangen door de lokale surfdudes. Morgen is het tijd om met 4 uur surf ervaring te beginnen aan een aantal dagen les. De fiets gaat aan de ketting en veruil ik voor een plank.
Let's surf !



No comments:

Post a Comment